Drobečková navigace

3. setkání hasičských historiků a kronikářů

V sobotu 11. března 2023 se konalo v Pardubicích 3. setkání hasičských historiků a kronikářů, které uspořádala Ústřední odborná rada Historie a muzejnictví, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska.

Zpět

V historické budově Staré reálky v Pardubicích se, v Sále zastupitelstva Krajského úřadu, sešlo kolem 40 dobrovolných hasičů na svém 3. setkání věnovaném kronikám a historii požární ochrany.

Jednání zahájil dr. Václav Liška, který srdečně přivítal přítomné a seznámil je s programem a průběhem jednání. Účastníkům sdělil, že v tomto roce je připravována další velká akce na 24.6.2023 v Přibyslavi, kterou bude 1. setkání vedoucích krajských a okresních rad historie.

Za hostitelskou organizaci, Krajské sdružení hasičů Pardubického kraje, přivítal přítomné jeho starosta Josef Bidmon a popřál jim úspěšný průběh jednání.

Ředitelka Centra Hasičského hnutí v Přibyslavi Ing. Jana Fialová, ve svém úvodním slovu připomněla některé významné akce, které toto centrum připravuje pro rok 2023. Mezi největší z nich patří PYROCAR 2023. Je to nejen setkání, dobrovolných hasičů a osádek požárních automobilů, ale také opravdový veletrh hasičské a záchranářské techniky historické i současné v České republice. Jeho konání je připravováno na Letišti v Přibyslavi ve dnech 18. a 19. srpna 2023.

Poté následovaly odborné přednášky podle programu:

Zajímavou byla přednáška „Kronika jako zdroj informací“, od Simony Barsové. Ta ve svém vystoupení připomněla historii nejstarších kronik v Čechách, kterými jsou:

Kosmova kronika, nejstarší česká kronika, týkající se dějin Čechů. Původní text byl napsán latinsky a jeho autorem byl Kosmas, děkan pražské svatovítské kapituly. Kroniku sepsal pravděpodobně v letech 11191125.

Dalimilova kronika (přesněji Kronika tak řečeného Dalimila) je nejstarší česky psaná veršovaná kronika, jedno ze stěžejních děl českého písemnictví. Pochází z počátku 14. století, záznamy končí rokem 1314, respektive s dodatky (nejspíše jiného autora) jsou dovedeny až do roku 1325.

Hájkova Kronika česká, sepsaná „ctihodným knězem“ Václavem Hájkem z Libočan. Od jejího prvního vydání v letech 1541-43 uběhlo 470 let.

V svém vystoupení se zmínila také o požadavcích na ručně psané kroniky i kroniky vedené elektronicky.

 Bohatou historii drážních hasičů připomněl účastníkům setkání Bc. Robert Kučera, velitel jednotky HZS správy železnic, s. o v Plzni ve svém vystoupení k 70. výročí založení požárního sboru železnic. 

První problémy na železničních tratích u nás vznikly již při zahájení železniční dopravy jízdou protokolárního vlaku z Vídně do Brna 7.3. 1839  při které došlo k první železniční nehodě u nás v železniční stanici Vranovice u Brna

V roce 1868 Společnost c. k. výsadní české severní dráhy v Praze a c. k výsadní dráhy Františka Josefa v Plzni pořídily hasičské stříkačky "putnové a trakařové" pro větší nádražní objekty. Po zkušenosti s obrovským požárem na severním nádraží ve Vídni z roku 1911 bylo usneseno státní železniční radou a ministerstvem železnic, aby ve velkých stanicích, topírnách, železničních dílnách a skladištích byli zřízeny z řad zaměstnanců hasičské sbory.

V roce 1918 sloučením soukromých drah vznikají Státní dráhy ČR.  Za protektorátu, průběhu druhé světové války, byly zřízeny další jednotky dobrovolných hasičů v železniční stanici Liberec a Česká Třebová na ochranu vlastní stanice i bývalých železničních dílen.

Vznik profesionálních požárních jednotek na železnici.

Požární ochrana na železnicích byla až do roku 1952 zajišťována pouze dobrovolnými sbory, tvořenými ze zaměstnanců, zřizovanými jen ojediněle ve větších provozovnách.  V roce 1953 vznikly první Útvary požární ochrany železnic, vybavené nehodovými a požárními vlaky, které sestávaly z železniční cisterny na 20 000 l vody, služebního vagonu pro mužstvo a další příslušenství, a plošinového vozu na kterém byla umístěna automobilová stříkačka PRAGA RN. Postupně se jejich vybavení modernizovalo a doplňovalo. Po roce 1990 se pak tyto útvary transformovaly a vznikla:

  • od 1. 1. 1995 Hasičská záchranná služba Českých drah a.s. do 30. 6. 2008,
  • od. 1. 7. 2008 HZSP Správa železniční dopravní cesty, s. o.

Hasičský záchranný sbor podniku Správa železnic, státní organizace, má v současné době 12 jednotek PO dislokovaných v rámci celé České republiky, vybavených nejmodernější technikou.

Úkolem železničních požárních jednotek je především chránit železniční majetek a zboží přepravované po železnici před požáry, předcházet požárům, bdít nad dodržováním všech požárních opatření, předpisů a nařízení, zdolávat požáry a odstraňovat následky živelních pohrom nebo nehod na železnici a v jejím nejbližším okolí.

Slavnou historii požárního sportu u nás připomněl Zdeněk Ondráček  ve svém vystoupení  věnovaném soutěži CTIF v Brně roku 1973.

 V odpolední části setkání pokračovalo přednáškou o digitalizaci hasičských kronik, kterou přednesl Ing. Josef Myslín a informacemi o Výroční výstavě pod ochranou Floriána a informací o připravovaném 4. setkání hasičských historiků a kronikářů. Závěr byl věnován diskuzi a výměně zkušeností.

Zpět

Další zprávy: reportáž